Nenapredovanje

Nenapredovanje se prvenstveno odnosi na zastoj u fizičkom rastu; psihički razvoj (maturacija; sazrijevanje) također može biti poremećen zbog fizičkog zastoja rasta.

Uzroci

Pojam nenapredovanje se koristi kod male djece, pogotovo do dvije godine života. Dijete koje nenapreduje ima nedostatnu prehranu za normalan razvoj i razvoj. Razlog može biti fizički poremećaj koji poremećuje uzimanje, apsorpciju, preradu ili zadržavanje hrane. Nasuprot tome značajnu ulogu mogu imati psihološki, socijalni ili ekonomski faktori. Apetit djeteta može biti oslabljen, ili ne uzima dovoljnu količinu hrane. Depresija je jedan od uzroka manjka apetita, a posljedica je nedovoljne socijalne stimulacije, npr. u slučaju kada je dijete izolirano u inkubatoru ili ako nema dovoljno pažnje od roditelja i odgajatelja.

Dijagnoza

Dojenčadi i maloj djeci se na kontrolnim pregledima redovito mjeri težina. Liječnik uspoređuje vrijednost mjerenja u odnosu na zadnju kontrolu i u odnosu na standardne vrijednosti za dob. Ako je brzina rasta normalna i maleno dijete može biti normalno.

U cilju otkrivanja razloga zastoja u rastu, liječnik pregledava dijete i pita roditelje precizna pitanja o hranjenju, socijalnim problemima, bolesti koje je imalo dijete ili koje su se pojavile u obitelji. Mogu se učiniti rutinske pretrage kao što je kompletna krvna slika. Daljnje pretrage se provode ciljano u smjeru bolesti.

Prognoza i liječenje

Svaka bolest koja može biti uzrok nenapredovanja se liječi. Stupanj odgovora djeteta na terapiju ovisi o osnovnoj bolesti djeteta. Ako dijete ne uzima dovoljnu količinu hrane liječnik istražuje moguće psihološke, socijalne ili ekonomske faktore, te moguće fizičke faktore. Povremeno, posebice u slučajevima nejasnog uzroka potrebna je pomoć i liječenje od strane psihologa ili psihijatra za roditelje ili odgajatelje djeteta. U rijetkim slučajevima, dijete se odvaja od roditelja i daje na zbrinjavanje drugoj obitelji ili se smješta u ustanovu.

Djeca koja ne napreduju, osobito tijekom prve godine života―u vrijeme kada se mozak najintenzivnije razvija―mogu nikada ne doseći socijalni razvoj vršnjaka, unatoč poboljšanju fizičkog rasta. Vrsta i težina razvojnih ili socijalnih i emocionalnih problema variraju od slučaja do slučaja. U jednoj trećini mentalna retardacija, posebice govorne vještine, trajno ostaju ispod normale. U polovici slučajeva djeca imaju socijalne i emocionalne probleme ili poremećaje hranjenja (izbirljivost ili sporost u hranjenju).